Subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen

Status: in uitvoering

Wat houdt de maatregel in?

De maatregel Verduurzaming Binnenvaart is opgesplitst in twee onderdelen. Het eerste onderdeel is de oorspronkelijke stikstofbronmaatregel: Retrofit. Dit gaat om het plaatsen van SCR-katalysatoren (met roetfilter) op bestaande motoren van binnenvaartschepen om de stikstofuitstoot van de motor terug te brengen. Per schip kan hiermee een stikstofreductie van ruim 80% worden bereikt. Hiertoe is de subsidieregeling die werd opgesteld in het kader van de Green Deal Zeevaart Binnenvaart en Havens uitgebreid.

Het tweede onderdeel is Motorvervanging. De sector staat voor een integrale opgave (klimaat en luchtverontreiniging), waardoor motorvervanging met een nieuw minimaal stage V motor vaak aantrekkelijk blijkt. Deze voldoet aan de internationale (CCR) eisen. Vanuit de Green Deal was hier eerder budget voor beschikbaar, dat is uitgeput. Hiervoor is € 26 mln. extra beschikbaar gesteld, waarvan € 10 mln. euro in 2022, in 2023 € 8 mln. en in 2024 € 8 mln. Daarnaast zijn een deel van middelen van retrofit beschikbaar gesteld voor motorvervanging vanaf 2023.

Wat levert het op?

PBL heeft berekend dat door deze maatregel de stikstofneerslag tussen 2021 en 2030 daalt met 4,2 mol per hectare per jaar in 2030. Dit is berekend met de verwachting dat 900 schepen een katalysator krijgen.

Wat is de stand van zaken?

Er zijn minder aanvragen voor een SRC-katalysator dan verwacht. De regeling is daarom aangepast: naast subsidie voor een katalysator is er nu ook subsidie voor een roetfilter. Een schipper kan hierdoor tegelijk de uitstoot van stikstof én fijnstof verminderen. Ook is de regeling aantrekkelijker gemaakt voor grotere motoren. En er is in 2023 extra stikstofbudget beschikbaar voor nieuwe motoren en zijn er voor toekomstige openstellingen middelen vanuit retrofit beschikbaar gesteld voor motorvervanging. De regeling wordt in 2024 opnieuw opengesteld. Meer iweten over de subsidie? Kijk op de website van RVO.nl

Wie kunnen gebruik maken van deze maatregel?

Eigenaren (particulier of organisaties) van binnenvaartschepen kunnen gebruik maken van de subsidieregeling. Het schip moet dan wel in de 12 maanden vóór het moment dat de subsidie wordt aangevraagd 60 dagen of meer in Nederlandse wateren hebben gevaren. Na de datum van aanvragen moet het schip ook tenminste 60 dagen per jaar voor een periode van twee jaar in Nederlandse wateren varen. Deze voorwaarden moeten ervoor zorgen dat de maatregel (ook) minder stikstofuitstoot in Nederland oplevert en niet alleen daarbuiten. 

Meer lezen

Alles over de voorwaarden, het doel en het budget voor deze regeling is te vinden op de pagina Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen op de website van RVO.