Gerichte handhaving defecte en gemanipuleerde AdBlue systemen vrachtwagens

Status: ontwerpfase

Wat houdt de maatregel in?

Moderne vrachtwagens kunnen de stikstofuitstoot in hun uitlaatgassen verlagen door een AdBlue systeem met SCR-katalysator te gebruiken. Het systeem zorgt ervoor dat de schadelijke uitstoot wordt omgezet in ongevaarlijke gassen. Bij 5 tot 10 procent van de moderne vrachtwagens werkt het systeem niet goed meer. Soms wordt het systeem gemanipuleerd om te besparen op onderhouds- en reparatiekosten. Dit is vanuit Europese regels verboden.  

Met het budget van 20 miljoen uit de structurele aanpak stikstof wordt door het ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gewerkt aan de opzet en uitvoering van een handhavingsaanpak gericht op correct gebruik van AdBlue systemen. 

Wat levert het op?

PBL heeft berekend dat door deze maatregel de  stikstofneerslag daalt met 2 mol per hectare per jaar in 2030.

Wat is de stand van zaken?

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kiest ervoor om de gerichte handhaving van AdBlue aan te laten sluiten op de ILT-brede visie op toezicht en handhaving. Deze aanpak focust zich op een breed pallet van maatregelen, die zich inzet op zowel de samenwerking met brancheorganisaties en (internationale) samenwerking als op versterking van het toezicht. De gerichte handhaving van defecte en gemanipuleerde AdBlue systemen in vrachtwagens wordt gefaseerd ingezet, waardoor ook de aanvraag voor de gelden een fasering kent.

Wie kunnen gebruik maken van deze maatregel?

De Inspectie Leefomgeving en Transport voert deze maatregel uit.